dinsdag, januari 29, 2008

Super CRM







Ik ben een gelukkig mens, want al onze vestigingen zijn over naar het nieuwe CRM-systeem. Maar nu begint de uitdaging om dit systeem up-to-date te houden. Immers, klanten en relaties verhuizen, contactpersonen veranderen van functie, locatie, e-mailadres, noem het maar op. Grote vraag is dan ook: wie mag de gegevens onderhouden? En gebeurt dat dan wel weer uniform en worden alle gegevens correct ingevoerd? Anders gesteld: vandaag ben ik nog gelukkig, vanaf morgen weet ik dat de informatie waarschijnlijk niet meer correct is.



Zojuist kreeg ik in mijn mailbox een berichtje dat een oude relatie van mij over 5 dagen jarig is en of ik hem misschien een (digitaal) kaartje wilde sturen. Binnen drie klikken was ik er van verzekerd dat deze relatie in ieder geval op zijn verjaardag even aan mij moet denken. Nu denkt u misschien: wat een mooi CRM-systeem hebben ze bij Alfa, maar dit was niet afkomstig uit ons eigen CRM-systeem, maar van een gratis dienst op Internet met de naam Plaxo.



Begin december maakte ik voor het eerst kennis met Plaxo, van verschillende relaties die ook op LinkedIn actief zijn, kreeg ik uitnodigingen om mij ook aan te sluiten bij Plaxo. Nu had ik net een 200 relaties bij elkaar genetwerkt in LinkedIn en ik had eigenlijk niet zo veel zin om nu weer heel veel tijd in dat Plaxo te stoppen. Toch maar eens een keertje gekeken en wat ik zag, verraste mij zeer positief. In de eerste plaats bleek het mogelijk om al mijn LinkendIn-relaties over te nemen naar Plaxo.









Diegenen die ook al op Plaxo actief waren, werden gelijk aan mij gekoppeld. Iedereen die natuurlijk nog niet op Plaxo bekend was, kreeg een uitnodiging. Belangrijke aanvulling op LinkedIn is dat je ook je adresgegevens met elkaar kan delen. Ditzelfde kan ook met je Contactpersonen uit de mail alsmede met een groot aantal sociale netwerken. Helaas wordt Hyves nog niet ondersteund.












En hierna gebeurt er iets heel grappigs. Plaxo verzamelt namelijk allerlei zaken en presenteert ze in een zogenaamde Pulse. Zodra ik een weblog plaats op Blogger, neemt Plaxo de tekst over en plaatst deze in de Pulse. Hetzelfde doet Plaxo met Twitter en nog veel andere blogsites. Kortom, Plaxo is eigenlijk een grote vergaarbak die in connectie staat met heel veel andere sites. Helaas is het nog niet zover dat de enige plek waar ik nog hoef te kijken Plaxo is.



Maar het allergrootste voordeel van Plaxo is natuurlijk dat iedereen zijn eigen gegevens bijhoudt. Misschien denkt u: ‘Waarom zou iedereen dat doen?’. Omdat we graag met elkaar netwerken, en het altijd zo verschrikkelijk moeilijk is om je netwerk te onderhouden. Plaxo is daar een hulpmiddel bij, zeg maar ‘Super CRM’.


Prettig weekend




0 reacties:

Partem disputando

Partem disputando

Graece suscipit