Het is maandagavond, op de achtergrond staat NOVA aan met de Amerikaanse verkiezingen. Ik zal maar direct duidelijk zijn: ik ben voor Obama en hoop dat hij de eerste president van Amerika wordt. Ik denk dat het tijd is voor een verandering in Amerika en ik denk dat Barack in staat is om die verandering door te voeren. Maar verder zal ik mijn politieke voorkeuren voor mij houden.
Voor mij ligt het jaarverslag van Zilch van 2020. Nu denkt u ‘Dat is knap, dat Fouk al beschikt over een jaarverslag over 2020. Misschien kan hij ons in deze onzekere tijden voorzien van wat kennis over wat meer recente ontwikkelingen?’ Helaas kan ik dat niet. Het NIVRA is verantwoordelijk voor dit jaarverslag, het is de uitkomst van een serie van interviews die het NIVRA organiseerde in het kader van het thema Innovatie. Ik ben op deze plaats vaak best wel kritisch geweest over het NIVRA, maak ik moet eerlijk zeggen dat dit een goed stuk werk is. En dat is niet omdat ik een van de geïnterviewden was.
Het jaarverslag van Zilch laat een modern accountantskantoor zien dat niet bang is geweest om moedige beslissingen te nemen in haar bestaan. Zilch opereert internationaal en bestaat uit een netwerk van kleinere kantoren. Zilch is natuurlijk in hoge mate geautomatiseerd en levert vooruitstrevende diensten, onder andere in samenwerking met Google en de ING Rabobank. Na een tweede vertrouwenscrisis rondom de Big Four-kantoren heeft Zilch in 2017 ook een Assurance-poot opgericht en die groeit als kool. Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk, doet Zilch natuurlijk aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ik moet zeggen: ‘Ik werd er wel warm van, ik zou wel graag in 2020 bij Zilch willen werken’. Daarnaast besef ik terdege dat er dan een hoop moet gebeuren: Change is what we need (dat hoor ik overigens ook telkens op de achtergrond). Maar dan moeten er vandaag de dag wel mensen gaan opstaan die bereid zijn om te veranderen. Daarvoor moeten we openstaan voor innovatie en echt durven te veranderen. Ik hoor de laatste tijd wanneer ik over innovatie en verandering spreek natuurlijk de gebruikelijke tegenwerpingen, maar dat zijn vaak ook holle frasen omdat we bang zijn. Ik ben van mening dat het tijd is voor een verandering. Wie zal er gelijk gaan krijgen? Ik lees in ieder geval dat de zeer succesvolle CEO van Zilch een Nederlander van Chinese afkomst is.
tot slot nog twee leuke filmpjes van saterday night live: je kan wel lachen met Mc Cain
2 reacties:
Fouk,
Mooi dat je zo enthousiast bent over Zilch. We doen ons best om een zo groot mogelijk publiek te bereiken en jouw weblog draagt daar weer een steen(tje) aan bij.
Graag gedaan Jan, maar ik was ook een van de geinterviewden. En ik denk dat we na de accountancynieuwsdag weer mogen concluderen dat het hard nodig is ;)
Een reactie posten